Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Projekt dr Marty Kołodziejskiej dofinansowany w konkursie na projekty badawcze CESS

Projekt dr Marty Kołodziejskiej z Wydziału Socjologii „Uniwersum aplikacji Hallow. Analiza zmediatyzowanego świata religijnego w perspektywie głębokiej Mediatyzacji” otrzymał dofinansowanie w konkursie na projekty badawcze w Centrum Doskonałości w Naukach Społecznych.

Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 79 600,00 zł.

Aplikacja Hallow, która promowana jest jako „katolicka aplikacja modlitewna”, stała się niezwykle popularna od czasów pandemii Covid-19, co można powiązać z szeroko zakrojoną akcją promocyjną i działaniami marketingowymi w sieci (profile i reklamy w mediach społecznościowych, filmy na dedykowanym kanale YouTube), promocją aplikacji przez influencerów, a także przez aktora grającego główną rolę – rolę Jezusa – w popularnym amerykańskim serialu „The Chosen”, prezentującym życie Chrystusa i Apostołów. Wszystkie te działania angażują różne publiczności, zarówno związane z Kościołem katolickim, jak i te funkcjonujące poza nim, przez co możemy mówić o całym uniwersum aplikacji Hallow, obejmującym różne rodzaje mediów i angażującym różne społeczności. Uniwersum to jest doskonałym przykładem oddziaływania procesów mediatyzacji na religijne wspólnoty i instytucje, które włączają w swoją komunikację różnorodne media wzajemnie przenikające się, a także korzystają z różnych świeckich dyskursów, między innymi z dziedziny wellness, z dyskursów terapeutycznych, czy języka marketingu. Dla badaczy mediów i religii jest to więc źródło wiedzy o tym, jak rewolucja cyfrowa przejawia się na różnych poziomach religijnej wspólnoty i jakie ma to konsekwencje dla komunikacji religijnej w ogóle.

Jak przebiega ta komunikacja w ramach uniwersum aplikacji Hallow? Jakie rodzaje mediów są jego częścią, w jaki sposób angażują odbiorców? Jakim językiem twórcy treści komunikują się z odbiorcami, tzn. w jakim zakresie czerpią z dyskursu religijnego, a w jakim posługują się świeckimi dyskursami (np. terapeutycznym, związanym z wellness) – i w jakim celu? Projekt “Uniwersum aplikacji Hallow. Analiza zmediatyzowanego świata religijnego w perspektywie głębokiej mediatyzacji” pozwoli odpowiedzieć na te pytania. Dzięki analizom mieszanym (jakościowym i ilościowym) aplikacji, treści w mediach społecznościowych i przepływów komunikacji między różnymi mediami w uniwersum Hallow, projekt pozwoli lepiej zrozumieć, jak we współczesnym zmediatyzowanym świecie religijne media stają się centrami, wokół których budowana jest społeczność, a także zidentyfikować procesy komunikacyjne, dzięki którym społeczność ta funkcjonuje w różnego rodzaju mediach jednocześnie.