Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Projekt mgr Katarzyny Zagórskiej dofinansowany w konkursie na projekty badawcze CESS

Projekt Katarzyny Zagórskiej z Wydziału Nauk Ekonomicznych „Symulacja złożonych i przestrzennych eksperymentów wyboru: Wykorzystanie danych GIS i danych ankietowych do kompleksowej wyceny kapitału naturalnego w Polsce” otrzymał dofinansowanie w konkursie na projekty badawcze w Centrum Doskonałości w Naukach Społecznych.

Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 80 000,00 zł.

Opis projektu: Wyobraź sobie świat, w którym natura stanowi istotną część naszego dobrobytu. W tym świecie rządy rozumieją, że naturalne otoczenie to nie tylko krajobraz – to cenny zasób, który zasługuje na miejsce w ich procesie decyzyjnym i w naszym systemie gospodarczym. Osiągnięcie tego celu nie jest proste, ale mój projekt ma na celu uzupełnienie luk w naszym zrozumieniu, w jaki sposób wykorzystać ekonomiczną wycenę kapitału naturalnego do lepszego kształtowania polityki środowiskowej.

Cel 1: Ujawnienie wartości kapitału naturalnego
W dziedzinie wyceny ekonomicznej i ekonomii środowiska stale rozwijamy nowe metody wyrażania wartości, jaką usługi ekosystemów mają dla ogółu populacji. W tym projekcie wykorzystujemy najnowocześniejsze techniki łączenia danych GIS z danymi ankietowymi i korzystamy z zaawansowanych technik symulacyjnych. Dzięki temu możemy przedstawić mapy Polski z wyceną kapitału naturalnego.

Cele 2 i 3: Odpowiedź na potrzeby związane z polityką środowiskową i umożliwienie porównań międzynarodowych
Zmapuję wartość kapitału naturalnego w Polsce, upewniając się, że wyniki mogą pomóc w kształtowaniu polityki środowiskowej. Naukowcy z sieci naukowo-badawczej REECAP dołączają z wynikami dla innych krajów europejskich.

Cel 4: Inspirowanie kolejnego pokolenia naukowców
Edukacja to nie tylko książki i wykłady; to postrzeganie świata z nowej perspektywy. Planuję wykorzystać rzeczywiste problemy, aby nauczyć studentów, w jaki sposób wycena środowiskowa, zrozumienie ujawnionych preferencji i funkcji użyteczności może zmienić świat. Projektując kursy, które pozwalają studentom zapoznać się z metodami wyceny ekonomicznej, pokazuję im, jak sprawić, by nauka działała dla nich i dla społeczeństwa.

Projekt ten oferuje połączenie nowatorskich narzędzi naukowych i staromodnej ciekawości. Symulacje ekonometryczne pomogą lepiej zrozumieć wartość kapitału naturalnego w Polsce (i Europie). Symulacje połączą eksperymenty wyboru z danymi GIS. W eksperymentach wyboru będę prosić mieszkańców Polski o podjęcie decyzji, które ujawnią, jak cenimy przyrodę. Dane GIS będą kontrolować zróżnicowanie tej wyceny w przestrzeni i względem krajobrazu. Rezultatem będzie mapa Polski przedstawiająca zagregowaną gotowość do zapłaty za wzrost wartości przyrody i obszarów chronionych.